zaterdag 9 maart 2013


Lijmen/ Het been – Willem Elschot.
Verdiepingsopdracht.

Verschillen tussen de film en he boek.

Het eerste verschil is de opbouw. In de film begint het boek met het einde van het verhaal. Tijdens de veiling waar Boorman zichzelf een beetje belachelijk maakt en naar het gesticht wordt gestuurd. Laarman moet vervolgens verslag doen en verteld het gehele verhaal wat we in de film terugzien via flashbacks.
In het boek verteld Laarmans het hele verhaal aan de ik-persoon in het boek. Deze heeft hij ontmoet in het café. De ik-persoon kent Laarmans nog van vroeger toen het nog een idealist was. Nu is Laarmans een zakenman geworden. Laarmans verteld de ik-persoon hoe hij veranders is sinds hij Boorman kent.
Deze ik-persoon komt niet terug in de film. In de film wordt het verhaal verteld vanuit Laarmans.

Nog een verschil is Dikke Jeanne. In het boek is ze letterlijk dikke Jeanne en heeft ze geen grote rol. Nar een tijdje krijgt ze suikerziekte en wordt ze erg mager. In het boek heeft Jeanne het hele verhaal door hetzelfde figuur. Ze wordt dan ook gewoon Jeanne genoemd. In de film is er zelfs een kleine chemie tussen Jeanne en Laarmans. Dit komt in het boek niet echt voor.

Conclusie
Ik heb eerst de film gezien en daarna het boek gelezen. Ik vond de film vaak grappig om het onderwerp, maar het boek is eigenlijk grappig om de ironische toon in het schrijven. Ik vind het boek beter dan de film. De nieuwe zakelijkheid komt sterker terug in het boek. De film geeft wel verduidelijking van het beeld. In de film zie je pas echt goed hoeveel tienduizend exemplaren eigenlijk zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten